Svjetska nezavisna mreža (WIN) objavila je novi, treći po redu godišnji izvještaj pod nazivom WINTEL, prenosi izdavačka i promoterska kuća Kontra iz Beograda.

Ovo istraživanje pokazuje da su nezavisne muzičke kompanije povećale svoj globalni tržišni udio sa 39,6 procenata u 2016. godini na 39,9 procenata u 2017. godini, pri čemu taj rast prevazilazi rast globalnih izdavača, čiji je rast tržišnog udjela porastao za 9,7 procenata u istom vremenskom periodu.

Globalni prihodi su takođe povećani sa 6,2 milijarde dolara u 2016. godini na 6,9 milijardi dolara u 2017. godini, što pokazuje veoma snažan godišnji rast od 10,9 procenata. Takođe, važno je napomenuti da je nezavisni sektor nadmašio ukupno muzičko tržište, koje je prošle godine poraslo za 10,2 procenata.

Ovo je uzrokovalo da se pokrene globalna industrija i da se uzme u obzir nevjerovatno brz rast tzv. tržišta u razvoju, kao što je Kina, čiji je porast prihoda prešao 36 procenata, Azija i Australija imaju porast od 5,4 procenata, dok je Latinska Amerika zabilježila ukupni rast od 17 procenata i rekordnim, skoro 50 procenata većim prihodima.

Takođe, treba razmisliti o tome šta definiše “nezavisno” u 2018. godini. Ovaj izraz se svakako razvija u modernoj muzičkoj industriji, a pored nezavisnih izdavača, on takođe obuhvata umjetnike koji sami plasiraju svoju muziku preko distributera.

Na primjer, trenutno je aktivna kreativna i komercijalna globalna eksplozija žanra grime, koji funkcioniše po gore pomenutom modelu.

WINTEL 2018 otkriva da su se prihodi umjetnika, koji sami rade distribuciju, povećali sa 94 miliona dolara u 2016. godini na 101 milion dolara u 2017. godini. Takođe, ti umjetnici grade oko sebe svoje ekipe, kako bi ispunili određene funkcije izdavača. Specifičan je nagli porast ovakve nezavisne muzičke scene.

Novi izvještaj je naručio i kreirao WIN, kako bi analizirao globalni ekonomski i kulturni uticaj nezavisnog muzičkog sektora. Rezultati su prikupljeni iz 33 zemalje, a predstavljaju najveću sveobuhvatnu procjenu globalnog nezavisnog izavalaštva.

Važno je napomenuti da se ovaj izvještaj isključivo fokusira na kriterijum koji zasnovan na vlasništvu prava, a ne na distribuciji prilikom analize tržišnog sektora.

Ovo je presudna razlika, jer u slučajevima kada nezavisne kompanije koriste usluge major izdavača (Sony, Warner ili Universal Music) ili kompanija na različitim prostorima širom svijeta, kako bi distribuirale svoju muziku, te kompanije uključuju vrijednost prihoda dobijenih od distribucije prava nezavisnog vlasništva u sopstveni tržišni udio.

Rastući tržišni udio internacionalnih korporacija, koji čine 8,6 procenata ukupnog tržišta i 22,2 procenata tržišnog udjela nezavisnih izvođača, mijenja istinitu sliku tržišne vrijednosti. WINTEL-ova analiza, fokusirajući se na vlasništvo nad pravima, stoga daje mnogo precizniji pregled tržišta.

Takođe, ova činjenica je važna, jer vodeće digitalne muzičke kompanije kao što su Apple, Google i Spotify, u pregovorima sa nezavisnim sektorom često sami određuju nivo naknade koje isplaćuju nosiocima prava.

Do kraja 2017. godine, usluge pretplate na muzičke servise su imale ukupno 176 miliona pretplatnika na globalnom nivou, što je povećano sa 64 miliona u 2016 godini. Ovaj rast je ostvario povećanje prihoda nezavisnih kompanija od čak 46 procenata u 2017. godini, što je 3,1 milijarda dolara, a što sada čini nešto manje od 44 procenata ukupnog prihoda ovog sektora, u poređenju sa 33 procenta u 2016. godini.

Sve je veća vjerovatnoća da će streaming predstavljati više od 50 procenata prihoda nezavisnih muzičkih kompanija u bliskoj budućnosti, dok fizička prodaja izdanja nastavlja da opada.

Najvjerovatniji razlog za ovaj kontinuirani rast jeste činjenica da su se nezavisne izdavačke kuće dobro prilagodile kako bi zadovoljile i iskoristile prednosti streaming okruženja, koje uključuju i to da je 47 procenata ispitanika anketa navelo da im je značajno poboljšan tok novca, što je broj koji se povećava na skoro 73 procenata za kompanije, gdje streming uključuje više od 30 procenata njihovih prihoda.

Ove brojke takođe pokazuju ohrabrujuće trendove za nezavisne kompanije – da njihova ulaganja u dugoročni razvoj umjetnika, koji uključuje izradu formata albuma, predstavljaju prednost, a ne rizik tokom streaming ere. Dok velike kompanije troše značajne resurse za razbijanje albuma na pojedinačne pjesme, nezavisni investitori ulažu na duži rok i time razvijaju pouzdane biznise.

Još jedan interesantan i veoma pozitivan podatak iz ovogodišnjeg istraživanja je da se 76 procenata umjetnika koje zastupaju nezavisne kompanije odluči da obnovi ugovore nakon njihovog isteka. Ovo je nesumnjivo odraz stabilosti unutar nezavisnih izdavačkih kuća koje rade sa umjetnicima.

Besplatnu aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.

NEMA KOMENTARA