„Maša i medvjed”: Istorija uspjeha

2509

„Maša i medvjed“ je najprepoznatljiviji ruski „crtać” izvan granica Rusije. Jedna epizoda ovog crtanog filma odgledana je na servisu YouTube preko milijardu puta. Sada vas upoznajemo sa istorijatom ovog crtanog filma, okolnostima u kojima je nastao i uzrocima tolike popularnosti.

Crtana serija o prijateljstvu i doživljajima male Ruskinjice i velikog medvjeda brzo je postala popularna u cijelom svijetu. „Maša i medvjed” se prikazuje u 22 zemlje svijeta, a epizoda „Maša+kaša” odgledana je preko milijardu puta na Jutjubu i tako dospjela na listu 17 dosada najgledanijih video-materijala na ovom sajtu.

Tvorci crtane serije imaju vrlo jednostavno objašnjenje njene popularnosti. Naime, gotovo svaka porodica, nezavisno od nacionalnosti, ima takvu bezbrižnu, nestašnu i veselu „Mašu”.

Ko je Maša?

1280x720-J1C

– Ideja se pojavila tako što smo željeli da prikažemo odnose između odraslih i djece, ali ne u didaktičkoj, nego u komičnoj formi, kako bi svim gledaocima bilo blisko ono što osjećaju junaci serije – priča reditelj ovog projekta Denis Červjacov.

Po njegovim riječima, nacrtana Maša je imala svoj pravi prototip. Kada je umjetnički rukovodilac projekta Oleg Kuzovkin tokom 1990-ih bio na moru, video je na plaži malu djevojčicu koja je bila toliko neposredna i druželjubiva da je mogla bez ikakvog dvoumljenja prići nepoznatom čovjeku i odigrati s njim partiju šaha ili mu uzeti peraja i ući sa njima u vodu.

Istina, nakon nekoliko dana svi su počeli da se kriju od nje, jer je bila pretjerano aktivna i nametljiva. Taj slučaj se Kuzovkinu urezao u sjećanje i poslije nekoliko godina on je došao na ideju da napravi crtani film u nastavcima.
Teme za seriju autori uzimaju i iz ličnog života, kaže Červjacov: „Čak i ljudi koji se bave animacijom kopiraju ponašanje svoje djece ili djece svojih poznanika. Isto važi i za scenariste”.

Međunarodni uspjeh

unnamed-1.jpg1_

– Čini mi se da su sva djeca do pete godine vrlo slična u svakoj zemlji – kaže Denis. Pored toga, u „Maši i medvjedu” nema dugih dijaloga. Po riječima autora, radnja je naglašena više nego dijalog, tako da je ovaj crtani film po formatu bliži nijemom filmu, gdje je sve jasno i bez riječi.

Ruski studio za animaciju „Animakkord”, koji je osnovan specijalno za potrebe ovog projekta, osvojio je simpatije gledalaca, ali je stekao ugled i na profesionalnom nivou. Animirana serija „Maša i medvjed” dobila je 2015. godine nagradu Kidscreen. To je svojevrsni kanadski „Oskar” za najbolji animirani film. Ujedno je „Animakkord” svrstan među najbolje studije za filmsku produkciju tokom ove godine, naporedo sa takvim kompanijama za animaciju kao što su Cartoon Network Studios i Dreamworks Animation Television.

Programski direktor „Velikog festivala animiranih filmova” Marija Tereščenko objašnjava uspjeh projekta i time što su njegovi tvorci uspjeli da izraze najnovije tendencije u vaspitavanju djece. Ranije je klasična zabavna animacija bila vezana za nasilje prikazano kroz humor. Međutim, u 21. vijeku se već smatra da je to štetno za psihološki razvoj djece. „Maša i medvjed” su uspjeli da pronađu onu granicu gdje u zabavnoj animaciji još uvijek nema nasilja. Pored toga, djeci se sada daje više slobode. Ona se manje ograničavaju u poređenju sa djecom iz prošlog vijeka. Zbog toga se mala živahna Maša pojavila upravo tada, kada savremena djeca mogu u njoj prepoznati sebe, smatra Marija Tereščenko.

Šta dalje?

images

U ovom trenutku se svijet „Maše i medvjeda” pored glavne serije proširuje na dva spin-ofa. Konkretno, 2012. godine su pokrenute „Mašine bajke”, a 2014. su se pojavile „Mašine strašne priče”. U „Bajkama” Maša upoznaje gledaoce sa svijetom ruskih narodnih bajki, a u „Strašnim pričama” pripoveda o „strašnim” slučajevima za koje se ispostavlja da su zapravo smješni i poučni. Tvorci serije nemaju namjeru da privode projekat kraju. Naprotiv, nadaju se da će ga još i proširiti. „Animakkord” zajedno sa partnerima stvara mrežu interaktivnih didaktičkih muzeja „Maša i medvjed” i objavljuje vodiče kroz kompjuterske igre.

Sada u studiju radi oko 100 ljudi koji istovremeno prave nekoliko epizoda animirane serije. Svaka epizoda se stvara oko tri mjeseca.

Kako je izračunao Social Blade, od reklame na Jutjubu „Maša i medved” donosi svome „Animakkordu” oko 1,5 miliona dolara mjesečno. Veći dio zarade obezbjeđuje prodaja licenci za korišćenje brenda „Maša i medved” u proizvodnji namirnica, kancelarijskog materijala, igračaka i dr. „Animakkord” je već sklopio odgovarajuće ugovore sa velikim kompanijama kao što su Danon, Burger King i nemački proizvođač igračaka Simba Dickie. Studio računa da ove godine prihod od prodaje licenci može dostići 300 miliona dolara, što znači da će sama kompanija zaraditi 15 miliona dolara.

Producent „Animakkorda” objašnjava uspjeh studija time što se „Maša” pravi sa ljubavlju, i što na tom projektu radi odlična ekipa profesionalaca.

– Mi se pridržavamo principa da naredna epizoda treba da bude bolja od prethodne – kaže Lovejko.

Besplatnu aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.

NEMA KOMENTARA