Miki Manojlović: Srbija je puna upitnih Sterijinih nagrada

1050

Na smiruje se larma oko ovogodišnjeg Sterijinog pozorja i odluke žirija festivala. Kultura odnosno pozorište je konačno dospjelo u fokus javnosti, ali, na žalost, ne zbog pozitivnih stvari. Na aferu, koja je protresla napukle daske koje život znače, osvrnuo se i Miki Manojlović, veliko ime srpskog glumišta i predsjednik žirija Sterijinog pozorja. Pričao je Manojlović i o predstavi “Kos”.

Razgovor sa Predragom Mikijem Manojlovićem rađen je u Radionici integracije, dan nakon zatvaranja 62. Sterijinog pozorja i pred premijeru predstave “Kos” Davida Horovera u njegovoj režiji, koja je 8. juna u tom (nezavršenom) prostoru na novoj adresi (Savska 9).

– Predstava “Kos” se bavi ambivalentnim tamnim, stranama čoveka, često vezanim i sa seksualnošću. Komad je napisan 2006. godine i postoji više postavki na raznim evropskim i američkim scenama. Šta me privuklo – introspekcija dva pola, ženskog i muškog, preispitivanje potreba, instinkta, osviještenih potreba i onih drugih tamnih. Ambivalentna, složena drama. Nisam mogao da je režiram i igram u isto vrijeme. Preteško bi bilo, nisam se usudio – kaže Manojlović na početku razgovora dodajući da uloge tumače Boris Isaković i Sonja Kolačarić.

o Nemoguće je praviti razgovor sa vama, a ne pitati vas za Sterijino pozorje, tj. odluku žirija kojim ste predsjedavali da ne dodijeli nagrade?

– Mi smo odabrani stručni žiri, sa ponosom i radošću smo se prihvatili tog posla i odgovorno ga radili. Nije bilo dovoljno kvaliteta za pojedinačne nagrade, a da nastavimo tradiciju kompromisa, često nagrađivanja polukvaliteta, pristojnih stvari, zanimljivih… nismo htjeli. Razmišljali smo o parcijalnim rješenjima, da neke nagrade podijelimo, a neke ne, ali tek tad bi nastao haos, zašto ste dali ove, a niste one. Dakle, nije bilo neupitnih kvaliteta. Imali smo puno razgovora, preispitivali se i jednoglasno donijeli odluku. Žiri je to mislio i to rekao. Pa, puna je Srbija upitnih Sterijinih nagrada jer je poslije raspada Jugoslavije, odnosno izostanka konkurencije došlo do opadanja kriterijuma. Ima, naravno, ljudi koji su je zaslužno dobili, ali poprilično i onih kojima je nagradu dodijelio pad kriterijuma. I šta to znači i za nagradu i za festival?

o Ipak, kako bi ste se osjećali kao glumac da ste recimo igrali u nekoj predstavi, a žiri rekao da nema nagrada?

– Mi smo kao žiri dali nagradu svima. Nije ironija. Zašto svima – vidimo mi napore, vidimo recimo skupnu igru u predstavi po Ivi Andriću, vidimo zalaganja i u drugim ostvarenjima, svesrdna zalaganja srazmjerna daru i mogućnostima… Ali, Pozorje nije smotra nego takmičarski festival, a ako je takmičarski mora da postoji kriterijum. Izabrali ste žiri i on je donio odluke kakve je donio. Što se mene tiče, pa nisam ja glumac da bih dobijao nagrade nego zato što imam zahtjeve nad sobom, sa svakom ulogom, sa svakim danom, visoke zahtjeve. Dobio sam sve nagrade zato što ih nisam ganjao nego sam davao sve od sebe u procesima stvaranja, pa je to neko prepoznavao, ili nije bilo prepoznato, bilo je i takvih situacija.

miki m 3

o Vaše obrazloženje u večeri zatvaranja praćeno je zvižducima, povicima, negodovanjima…

– Naravno da sam znao, svi u žiriju smo bili svjesni da će odluka izazvati neke reakcije. Nisam očekivao povike “Vrati pare”. To me vrijeđa. Da je ovo rađeno za pare koštalo bi mnogo više. Što rekla Isidora Žebeljan, kad god sam pokušala nešto da uradim, da pomjerim – nadrljala sam. Reakcije su djelovole da su većim dijelom organizovane, iz mraka… Da sam iz ne znam kog razloga htio u tom smislu da organizujem grupu negodujućih ljudi bilo bi bolje, sa smislom.

o Opšta je ocjena da je odluka politički motivisana?

– Ta priča o političkoj pozadini je spin. Spin koji je krenuo prije nego što je odluka donijeta. Valjda da se tako dobije na značaju ako neko nagradu ne dobije. U ovom slučaju zasluženo. Spinera ima više i neću ih ovom prilikom imenovati. Kojoj to politici u Srbiji odgovara ovakav događaj? Nijednoj.

miki m 2

o Zašto ste se odlučili za presedan, a ne za neki drugi vid ukazivanja na probleme?

– Mislim da Sterijino pozorje mora dobiti bolji format. Ne može biti da Šabački festival bude bolji od Sterijinog. Ili može kao što vidimo. Sad će opet neko da me optuži za politiku. Šta je cilj? Cilj je da stvaramo i gledamo najbolje predstave, i po djelima domaćih pisaca kad ih ima. Ne znam odnose u Novom Sadu, pa ne znam zašto je grad Novi Sad dao samo milion dinara za festival. Da Ministarstvo kulture Srbije nije dalo kintu, ne bi bilo festivala. Sad će opet neko reći – politika. Ali to je istina. Sve ovo treba da potakne odgovorne, misleće ljude na analizu. Mislim da su naše odluke jasne, jasno formulisane i da će dati doprinos unaprijeđenju Sterijinog pozorja. SOS za postojeće stanje u pozorštima. Uzroka ima puno. Jasno progovorite o njima.

“Kos” i “Kralj Lir”

o Šta je ključno za komad “Kos”?

– Komad je o pedofiliji, o vezi između čovjeka preko 40 sa trinaestogodišnjom djevojčicom, vezi koja je trajala. Analiza zloupotrebe žene, u ovom slučaju mlade žene, nezrelog bića koje u mnogo godina kasnijem susretu pokušava da otkrije šta se to desilo. Kaže, na primjer, u jednoj replici: Na sudu su mi rekli da sam imala nedostojne želje odraslih… U tom kasnijem njihovom susretu on je čovjek koji je promijenio grad u kom živi, promijenio ime… Ona ga pronalazi da tu stvar objasni sebi, da bi sama sa sobom mogla da živi. Vidimo kleš, zagrljaj. Vrlo je složeno i ambivalentno. “Kos” se odvija u ruiniranoj, zapuštenoj prostoriji, te može da se igra u ovom nezavršenom prostoru “Radionice” i u sklopu programa “Radionice” za koji nismo dobili podršku EU, a jesmo grada i republike, što nije dovoljno, ali eto, možemo da radimo. Predstava je dio našeg godišnjeg programa “Udarac”, čiji je fokus na svakovrsnom nasilju nad ženskim polom. U tom okviru je i projekat “Hrabre žene putuju kroz vrijeme”, koji se bavi ženama iz naše istorije koje smo nepravedno zaboravili. Još uvijek živimo u nepravednom vremenu, vremenu disbalansa polova, a položaj žene u njemu jeste goruća tema.

miki

o Nismo li po pitanju položaja žene nazadovali u odnosu na socijalizam?

– Između ostalog, zbog legitimizacije bahatosti, pada kulturološkog nivoa, drastičnog porasta i popularizacije primitivnosti.

o Na sajtu HNK Zagreb objavljeno je da sljedeće sezone rade “Kralja Lira” i da vi igrate naslovnu rolu?

– Tako je.

Besplatnu aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.

NEMA KOMENTARA