Monika Ponjavić: U susret Oskaru – Moonlight

1676

Uoči ovogodišnje dodjele Oskara, nagrade Američke filmske akademije, koju će ekskluzivno prenositi Elta TV u noći između 26. i 27. februara, portal SrpskaCafe predstavlja vam kandidate kroz pero kolumnistkinje Monike Ponjavić, koja će u društvu našeg muzičkog kritičara Nebojše Ristića, prenositi i komentarisati ovaj događaj.

“Who is you?”, glasi pitanje kojim Beri Dženkins (Barry Jenkins) postavlja kostur svog posljednjeg filma, “Mjesečina” (eng. Moonlight). Iako je identitet, odnosno njegova konstrukcija, kao takva, jedna od najlakše uočljivijih tema “Mjesečine”, suština ovog filma leži u preispitivanju ljudskosti, te prenošenju ideje koja pretpostavlja da je čovjekov emotivni aspekt ličnosti danas ugrožen, stavljen pod strašni pritisak i opasnost koja prijeti da ga u najboljem slučaju prokaže, a u najgorem zatre.

M 1

Dženkinsova studija, podijeljenja u tri čina, zasnovana je na slučaju mladog Šajrona (Chiron), siromašnog Afroamerikanca homoseksualnog opredjeljenja, kojeg bez greške igraju Aleks Hibert (Alex Hibbert), Ešton Sanders (Ashton Sanders) i Trevante Rouds (Trevante Rhodes), prateći tako njegovo odrastanje. Svi elementi koje Dženkins koristi u građenju svoje studije slučaja – priča, gluma, fotografija, muzika, scenografija, kamera, montaža – su apsolutnou službi ovog filma,čiji je primarni cilj jednostavnim jezikom ispričati kompleksnu priču.

M 2

“Na mjesečini crni dječaci izgledaju plavi”, čujemo Huana (Mahershala Ali) na sredini prvog čina. Ovo nisu njegove riječi (iako jesu aluzija na naslov drame po kojem je film nastao), ali za Šajrona, dječaka kojem Huan nudi tračak normalnog života, kao da jesu. Ove riječi, koje Huan prenosi iz nekog prošlog vremena, postaće zvijezda vodilja malom Šajronu do kraja života, jer svaka odluka koju donese, svaki korak koji napravi, uključujući i auto koje vozi i krunu na komandnoj tabli, sopstveni izgled, te ime (Black umjesto Blue), biće omaž čovjeku koji mu je pružio toplotu i ljubav onda kada to njegova majka Pola (Naomi Harris) nije mogla, a kada je to bilo najpotrebnije. Pola je ovisnik o narkoticima, dok je identitet Šajronovog oca do kraja filma ostao nepoznat. Potpuno sam, dječak u Huanu pronalazi očinsku figuru. Dvije scene, obje u prvom činu, govore o tome na jedan neposredan i vrlo filmičan način. Prva– učenje plivanja – je nalik krštenju, ali i neophodnoj lekciji osamostaljenja u građenju ličnog identiteta. Ona predstavlja trenutak zajedništva i stvaranja duhovne veze između Huana i Šajrona. Pokazujući mu kako da se kreće kroz vodu, Huan mu drži glavu, održavajući njegovo malo tijelo na površini, kao što bi to sveštenik radio. Krećući se sa lakoćom, kamera se ne odvaja od ova dva povezana tijela, dvije duše, ni za sekund, čak ni onda kada uđe u vodu potapajući svoju publiku dublje u scenu. Ovaj trenutak je otkrovenje za Malog (eng. Little), a njegov značaj imaće odjeka u svim drugim trenucima koji dolaze, a u kojima se koristi voda, kao njihova poveznica. U drugoj sceni, za koju bi Maheršala Ali trebalo da osvoji “Oskara”,publici se, baš kao i Malom, tokom doručka otkriva da je Huan Polin diler.Otkrivanje ovog novog sloja identiteta u čovjeku koji istovremeno predstavlja spas od uništenog života za koji je direktno odgovoran jeste jedan od onih momenata ironije kojima film obiluje. Težina ove scene je naglašena teškim trenucima tišine, unutar koje jedino ostaje disanje, Šajronov duboki pogled razočarenja i tuge prouzrokovane slamanjem srca, te Huanove suze potekle iz osjećaja krivice i odgovornosti za nesreću djeteta o kojem je poželio da se stara.

M 3

Motiv vode je tema koja se ponavlja. U filmovima, ona obično predstavlja simbol života, pročišćenja i protoka vremena, dok je u “Mjesečini” njen zadatak takođe da simbolički prikaže obim emocija njenog glavnog lika, te veličinu prepreke koju on mora premostiti. Pored doslovnog prikazivanja vode, poput čestih slika umivanja, kupanja ili boravka na obali okeana, njeno prisustvo se osjeća i u fotografiji, te upotrebi plave boje u raznim detaljima, i to vrlo doslovno naglašavajući problem sa kojim se glavni lik nosi. Prateći život siromašnog crnca, homoseksualca, bez roditelja koji odrasta u sirotinjskoj četvrti jednog od gradova slobodnog svijeta (SAD-a),Dženkins stvara priču čija relevantnost najviše dolazi do izražaja upravo kroz korištenje ove ekstremne postavke. Jukstapozicija Šajrona i Kevina (Jaden Piner, Jharrel Jerome, Andre Holland), koji pati od istog problema, dalje dočarava osnovnu ideju filma. Dok se Šajron sa svojim seksualnim opredjeljenjem bori zatvaranjem i povlačenjem u unutrašnji svijet gdje je sve potaman, iako “ništa nema smisla”, Kevin, sasvim suprotno, bira drugi pristup, zatrpavajući svoj identitet u mnogobrojnim besmislenim odnosima i dokazivanjama društvu koje ga ne želi prihvatiti kao takvog. Ljubav, formirana tokom prvog čina, u drugom dostiže vrhunac, i to kroz konflikt između dva najbolja prijatelja čiji su različiti pristupi i načini nošenja sa istim problemom upravo razlog koji je i omogućio njegovo postojanje.

M 4

Sva tri izabrana čina – Little, Chiron, Black – se, bez izuzetka, fokusiraju na konkretne događaje koji predstavljaju prelomne trenutke u priči o odrastanju (eng. coming of age). A sva tri ova događaja suprostavljena su slikom vode koja ima ulogu pozadine, gotovo scenografskog kvaliteta. U prvom, Mali otkriva svijet, a veličina okeana ima ulogu učitelja, kroz preneseno značenje svijeta unutar kojeg on sam mora odrediti ko je i kojim putem će krenuti. U drugom, Šajronovo prvo i posljednje seksualno iskustvo postaje istovremeno i njegov početak i kraj, njegovo oslobođenje, ali i kamen spoticanja koji će ga naposlijetku i gurnuti na pogrešan put stvaranja svog alter-ega pod nazivom Crni (eng. Black). U trećem, nakon godina života provedenih neshvaćen, u apsolutnoj samoći, Crni (nadimak koji mu je dao Kevin i aluzija na Huanovu priču sa početka) uspijeva da se izbori sa svim nesigurnostimai konačno prepliva okean, vraćajući se tako na sami početak i svoj originalni identitet Malog,čime se “Mjesečina” i završava.

M 5

Aktuelnost ovog filma se ne ogleda samo, ili isključivo, u njegovom izboru da većina tema koje bira budu društveno angažovane,nego u njegovoj univerzalnosti. Drugim riječima, “Mjesečina” se tiče svih nas, jer je primjenjiva na sve nas, pogotovo sve nas koji živimo sada i u ovom trenutku, u doba kada je društvo zasnovano na izgradnji imidža i njegovog opstanka, zanemarujući stvarni identitet i ono što nas čini nama samima. U tom smislu, Kevin postaje glas razuma,izgovarajući pitanje “Ko si ti?”, usmjereno ka Šajronu, a koje je mogao postavitii samome sebi. Iako je Šajronova transformacija zapravo najekstremnija, i Kevin i Huan (čiju transformaciju doduše nismo ni posvjedočili, ali koju možemo pretpostaviti) predstavljaju ovaploćenje iste ideje. Formirajući se u jednom  strahovito represivnom sistemu, sva tri ova lika su, pod jakim uticajem društva, tokom vremena konstruisali identitete koji se od njih, kao mladih muškaraca i Afroamerikanaca, očekuju, umjesto onih koji oni zapravo jesu. Ono što film nastoji da kaže ili razotkrije jeste kako se jezgro jednog bića, njegova suština, suočena sa licem iskonske ljubavi, otvara, rješavajući se svih konstrukcija i slojeva koji su prijetili da zatru njegovu ljudskost. Baš kao što se Šajron, po uzoru na Huana, pretvorio u nabildanog pauna, tako je i Kevin protraćio život, dokazujući svoju muškost i ekstrovertnost svima, uključujući i samog sebe. Za razliku od Šajrona koji je otišao u ekstrem, voleći samo Kevina, kojem je ostao vjeran do kraja, Kevin je otišao toliko daleko da je probao sve, uključujući i brak sa ženom koju nije niti je mogao voljeti. Postavljajući ovakvu vrstu kontrasta, Dženkins je uspio izgraditi odnos između dva lika koja će polovinom filma, utičući snažno jedan na drugog, zamijeniti svoje uloge.

M6

Duboko potresan, i beskrajno lijep, ovaj film stoji kao testament da bez obzira na vrijeme koje je prošlo, greške koje ste napravili i sve uloge koje ste odigrali kako biste se svidjeli onima koji nikada nisu bili važni, one veze koje ste sa drugima napravili kroz iskren i emotivan odnos zapravo definišu vaše kompletno biće, što je u posljednjim minutima ovog filma prikazano kroz dirljivu scenu ponovnog spajanja ljudi čija je ljubav preživjela nevjerovatna mučenja.

M 7

Muzika je u filmu tretirana istim stilskim pristupom kao i kamera, režija i dijalozi. Ona je minimalna i svedena na jako precizne dramaturške akcente, koji, upravo zbog tako ograničenog prostora, a promišljene upotrebe, dobijaju izuzetnu snagu. To se pogotovo vidi u lirskim momentima pout scene plivanja, gdje jednostavna melodija jednog jedinog instrumenta, violine, uzdiže talase emocija, paralelno sa slikom.Uloge Šajrona i Kevina igralo je šest glumaca, što je za Dženkinsa sigurno bila prepreka, međutim, njihova izvođenja su toliko jaka, vjerodostojna i precizna, da se u svakom datom trenutku stvara utisak kao da ove likove zapravo glume samo dva čovjeka. Iako zasluga najviše pripada samim glumcima, čiji je zadatak izveden bez greške, način na koji ih je Dženkins režirao, te indikacije koje im je davao pokazuju da je u rukama dobrog i vještog režisera sve moguće, uključujući stvaranje utiska kontinuiteta kojem je Linklater (Richard Linklater) težio dok je snimao “Odrastanje” (eng. Boyhood). Razlika leži u tome što je Dženkinsu trebalo nekoliko mjeseci da to postigne, a Linklateru jedanaest godina.

M 8

Film je nominovan u sljedećih osam kategorija: Najbolji film (Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Adele Romanski), Najbolja režija (Barry Jenkins), Najbolja sporedna glumica (Naomi Harris), Najbolji sporedni glumac (Mahershala Ali), Najbolji adaptirani scenario (Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney), Najbolja muzika (Nicholas Britell), Najbolja fotografija (James Laxton), Najbolja montaža (Joi McMillon, Nat Sanders).

Tekst napisala: Monika Ponjavić
Ocjena: 5/5

Monika Ponjavić je arhitekta, teatrolog, teoretičar audio-vizuelne umjetnosti i scenski dizajner. U slobodno vrijeme sadi baštu, spašava mačke i negoduje.

***ZABRANJENO JE PREUZIMANJE CIJELOG TEKSTA BEZ DOZVOLE REDAKCIJE. TEKST SE
MOŽE PREUZETI DJELIMIČNO, UZ NAVOĐENJE IZVORA SA LINKOM NA SAJT SRPSKACAFE.
SVAKO DRUGO PREUZIMANJE SMATRAĆE SE ZLOUPOTREBOM I PODLIJEŽE POKRETANJU 
TUŽBE.***

Besplatnu aplikaciju portala SrpskaCafe preuzmite ovdje.

NEMA KOMENTARA